Wednesday, November 25, 2009

HIDUP BERSYUKUR


Semalam, saya dan keluarga singgah di TESCO, Puchong untuk beli barang dapur yang dah nak habis. Sampai kat tempat letak kereta, nampak seorang lelaki sedang menyuakan bungkusan kerepek pada sebuah keluarga yang sedang sibuk memasukkan barang ke bonet kereta. Si bapa menggelengkan kepala, mungkin tanda tidak mahu membeli. Lelaki tersebut berlalu dengan hampa.

Gambaran yang saya boleh berikan mengenai lelaki tersebut: lelaki melayu dalam lingkungan awal 40-an, berkemeja dan berseluar lusuh, di bahunya tersandang satu beg plastik besar yang penuh dengan bungkusan kerepek,di tangannya ada dua bungkusan kerepek dan kedua kakinya capek. Saya beritahu suami, kalau lelaki tu datang menghampiri kami, saya minta suami saya layan. Saya ni jenis tidak sampai hati kalau tidak membeli.

Lega rasanya bila lelaki itu tak sempat menghampiri kami. Orang ramai masa tu..ye la baru pukul 9:30 malam. Kami pun beli la barang yang patut. Sekitar jam 10:15 malam, kami pun turun ke tempat letak kereta. Aik, dah lengang..kereta pun dah kurang...tapi lelaki yang jual kerepek itu masih setia berlegar-legar di situ. Apa lagi, bila nampak kami jer...terus dia suakan bungkusan kerepek tu...ops keropok la. Ada dua jenis keropok, ikan siakap dan parang. Keropok ikan siakap harganya RM18 dan ikan parang harganya RM17. Kalau beli dua RM30 jer. Yang peliknya, suami saya terus beli sebungkus keropok ikan siakap tanpa banyak soal. Bila saya tanya kenapa, dia tersenyum dan menjawab tak sampai hati kalau tak membeli. Kesian..

Pengajaran yang saya dapat dari lelaki tadi, saya selalu suka bandingkan diri saya dengan orang yang lebih dari saya. Rasa diri ni terlalu banyak kekurangan..sampai terlupa nak bersyukur dengan apa yang saya ada. Sepatutnya saya melihat orang yang lebih banyak kekurangan, nak cari sesuap nasi pun belum tentu dapat...supaya saya lebih mengerti apa itu erti SYUKUR. Terima kasih ya Allah kerana mengurniakan aku rezeki yang tak putus-putus. Walaupun tidak mewah, tapi tidak la sampai meminta-minta dengan orang lain. Jadikan kami sekeluarga hambamu yang tahu bersyukur.

No comments:

Post a Comment