Friday, November 27, 2009

SYURGA KAIN

Syurga kain...begitu sinonim dengan pekan Tangkak atau sekarang dikenali dengan Ledang.Pernah mendapat liputan dalam program Majalah 3 beberapa tahun yang lalu. Mengapa dipanggil syurga kain? Deretan kedai yang berada di pekan Tangkak kebanyakannya menjual pelbagai jenis fabrik dari yang mahal harganya sehingga yang paling murah. Sebut sahaja....kain ela, langsir, cadar, tudung, alas meja...anda takkan kecewa. Sesiapa yang datang bertandang ke situ, pastinya rambang mata memilih corak, warna dan jenis kain yang bersesuaian. Tambahan harganya amat berpatutan. Bayangkan kain chiffon yang biasanya mencecah harga hampir RM80, boleh ditawar harganya hampir separuh harga.
Semalam, saya berkesempatan berkunjung ke pekan ini. Tujuannya nak cari dua pasang kain ela dan dua helai kain pelekat. Berdasarkan pemerhatian saya, kebanyakan bangunan-bangunan kedai masih mengekalkan bangunan sama. Kedai kain masih sama banyak bilangannya. Layanan tauke dan pekerja kedai kain masih sama ramah dan setia membantu pelanggan memilih kain. Cuma sambutan orang ramai mungkin tak sehangat dulu. Saya sampai dalam pukul 12:15 pm, jalanraya di sekitar pekan Tangkak masih lengang lagi.
Mungkin saya datang waktu orang nak raya haji...bukan raya puasa. Secara logiknya, siapa yang nak buat baju berpasang-pasang sempena raya korban ni. Kitar semula baju raya puasa. Agaknya la...Mungkin juga persaingan sengit dari gedung-gedung kain yang tumbuh macam cendawan.....Nagoya textile...Jakel..(harga kain dan pilihannya juga tak kurang hebat).
Apa-apa pun, Tangkak @ Ledang masih mempunyai kekuatan dan tarikan tersendiri.


No comments:

Post a Comment