Saturday, November 28, 2009

MAMPUKAH KITA.......?


Petang Khamis lalu, saya terdengar seorang wanita menceritakan pengorbanan yang telah dilakukan dalam radio sinar. Kisahnya, dia telah berkahwin selama 18 tahun dan belum dikurniakan zuriat. Dek kesiankan si suami, dia telah merelakan suaminya berkahwin lagi dengan tujuan untuk memperolehi anak dari darah daging sendiri. Yang lebih menakjubkan, dia sendiri telah pergi meminangkan calon isteri untuk suaminya. Bukan sekali...tapi 3 kali. Kali pertama meminang, pinangannya telah ditolak. Alasannya calon isteri tidak sanggup hidup bermadu. Begitu juga pinangan kali kedua dan ketiga juga telah ditolak dengan alasan yang lebih kurang sama. Dalam sibuk mencari dan meminang calon isteri untuk si suami tadi, dia telah pun mengandung 5 bulan. Akhirnya, kisah jalan-jalan cari madu telah dihentikan.

Cuba renungkan....kalau kita berada di tempat wanita tadi, adakah kita akan sanggup berbuat perkara yang sama dengan rela dan ikhlas? Saya awal-awal jawab tak sanggup. Agaknya saya lebih sanggup ambil anak angkat dari mengizinkan suami saya berkahwin lagi. Hidup berkongsi kasih ni payah. Tahniah saya ucapkan kepada wanita yang sanggup hidup bermadu. Madu yang dapat hidup aman dan harmonis.

Sesungguhnya Allah s.w.t menguji hambaNya dengan perkara yang mampu ditanggung oleh seseorang hambaNya. Kesabaran wanita dalam cerita tadi, Allah s.w.t telah gantikan dengan sesuatu yang sangat bernilai harganya...seorang cahayamata.

No comments:

Post a Comment